Hei mahtavaa, sä oot töissä täällä!

wp-content_uploads_2014_03_aasiakas.jpg_

Oon varmasti meuhkannut ennenkin asiakaspalvelusta, mutta se on vain semmoinen aihe joka on AINA ajankohtainen, tapaamme päivittäin asiakaspalvelijoita, missä ikinä olemmekaan. Olit sitten kaupassa, huoltoasemalla, kuntosalilla tai muualla, you name it. Aina löytyy henkilökuntaa jotka useimmiten ovat samaisessa paikassa siksi, että he ovat töissä siellä, kas kummaa. He ovat siellä asiakkaita varten, rahastamassa, opastamassa, neuvomassa ja läsnä. Töissä.

Mikä siinä sitten on että pitää perseillä? Niin asiakkaana, kuin työntekijänä.

Asiakaspalvelijan huono päivä heijastuu todella hyvin asiakkaisiin, hoidat työn kuin liukuhihnalla, tiuskit ja vastaat vain koska on pakko. Sillä luodaan taas huonoa kokemusta asiakkaalle, joka varmasti valitsee toisen kaupan huonon kokemuksen turvin. Kaikilla on välillä huonoja päiviä ja ollaan noustu väärällä jalalla, mutta se ei ole asiakkaan vika, eikä sitä pidä häneen purkaa, vaikka se välillä tuleekin ikäänkuin vahingossa.

Henkilökohtaiset ongelmat - oli ne mitä tahansa, ammattitaitoinen ihminen osaa kyllä erottaa työelämän ja yksityiselämän toisistaan. Ammattilainen ei anna omien ongelmien häiritä työtä. Varmasti alakuloisuus heijastuu työntekijästä, mutta silloin on työntekijän aika miettiä: - loma, sairasloma, palkaton vapaa. Valintoja. 

Itse kuitenkin koen, että asiakaspalvelijana, me palvelemme maksavia asiakkaita, se ei ole meiltä pois vaan sen lisäksi että teemme työtämme, parannamme asiakkaan päivää olemalla ystävällinen. Me saamme siitä rahaa, että teemme työmme, se että teet sen hyvin, saat itsellesi paremman mielen, sekä asiakkaalle ja työyhteisölle. Minusta ainakin on mukava kuulla töissä, kuinka kolleegaani kehutaan ja kuinka hän on tehnyt työssä hyvän suorituksen.

Asiakaspalvelu ei loppupeleissä ihan hirveitä vaadi. Toki jos asiakas on täysi vittunaama, on se jo palvelijalle todellinen työmaa pitää hymyhuulella ja mieli virkeänä. Mutta usein toisilta asiakkailta löytyy sympatiaa ja kaikki asiakkaat eivät ole samanlaisia. Niinhän se usein menee, - Kuki, niin saat muut kukkimaan.

Jokaisen mielestäni pitäisi muistaa: Jokainen ihminen on asiakas ja jokainen asiakas on ihminen.

Mielestäni jokainen ansaitsee tulla kohdatuksi ja samaan asian mukaista palvelua, oli asia mikä tahansa. Palautetta pitää osata antaa ja ottaa, asemassa kuin asemassa. Aina ei voi voittaa ei edes joka kerta, mutta yrittää pitää.

<3 MM